Allt du behöver veta om sjukskrivning

07 november 2024 Veronica Urena

editorial

Att bli sjuk och behöva sjukskriva sig från jobbet kan innebära många frågor och funderingar. Vad innebär sjukskrivning egentligen, och vilka rättigheter och skyldigheter har du som anställd? I den här artikeln tar vi en närmare titt på processen för sjukskrivning och ger viktiga tips för att navigera i systemet.

Vad är sjukskrivning?

Sjukskrivning är en period där en anställd är befriad från sitt arbetet på grund av sjukdom eller skada. Under denna tid kan den anställde vara berättigad till sjuklön från arbetsgivaren och därefter sjukpenning från Försäkringskassan. Sjukskrivningsprocessen kan variera något beroende på anställningsförhållanden och längden på sjukperioden, men det finns riktlinjer och regler som gäller för alla.

Det första steget: Att anmäla sjukfrånvaro

När du inser att du inte kan utföra ditt arbete på grund av sjukdom är det första steget att meddela din arbetsgivare. Detta bör ske så snabbt som möjligt, ofta krävs en sjukanmälan redan första sjukdagen. Information om hur du anmäler dig sjuk hittar du ofta i ditt anställningsavtal eller personalhandbok.

Efter sjukfrånvaroansökan har startat, bör du besöka en läkare om din sjukdom kräver det. Läkaren kan skriva ett läkarintyg som styrker din oförmåga att arbeta. Under de första dagarna av din sjukdom är du ofta berättigad till sjuklön från arbetsgivaren, men om du är sjuk under en längre period kan du behöva ansöka om sjukpenning.

sjukskrivning

Navigera i sjukförsäkringssystemet

Under de första 14 dagarna av en sjukfrånvaro betalar vanligtvis arbetsgivaren ut sjuklön. Det finns dock en karensdag, som är en väntedag utan ersättning. Storleken på sjuklönen är ofta en procentandel av din vanliga lön och regleras både av lag och av kollektivavtal. Det är viktigt att komma ihåg att karensdag inte gäller för alla, exempelvis de som är egenföretagare eller har vissa specifika avtal.

Om din sjukdom förväntas vara längre än de första 14 dagarna kommer du att behöva ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Sjukpenningen är till för att ge ekonomiskt stöd när du inte kan arbeta och storleken på ersättningen baseras på din inkomst. För att kvalificera för sjukpenning krävs normalt ett läkarintyg och du måste uppfylla Försäkringskassans krav på minskad arbetsförmåga.

Det är viktigt att vara medveten om att reglerna kring sjukpenning kan vara komplexa och att det kan vara bra att kontakta Försäkringskassan eller ditt fackförbund för att få hjälp med dina specifika förhållanden.

Återgång i arbete och rehabilitering

Det ultimata målet med sjukskrivningsperioden är att återhämta sig och kunna återgå till arbetet. Återgången bör planeras i samråd med läkare, arbetsgivare och eventuellt andra relevanta aktörer som arbetsförmedlingen eller företagshälsovården. Det kan handla om gradvis återgång, anpassning av arbetsuppgifter eller arbetsplatsen för att underlätta för återinträde i arbetslivet.

Om du har varit borta en längre tid från jobbet kan en rehabiliteringsplan upprättas. Arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar och ska tillsammans med den anställde och Försäkringskassan utarbeta en sådan plan. Det kan röra sig om olika sorters stödåtgärder som till exempel arbetsprövning, utbildning eller arbetsträning.

Fler nyheter

14 januari 2024

[INFÖR VIDEO HÄR]

08 januari 2024